Ondanks de prijsstijgingen zoekt de Belg creatieve manieren om te reizen
Uit een recente enquête1 in het kader van het Vakantiesalon van Brussel blijkt dat twee op vijf Belgen in 2023 voor een goedkopere vakantie zullen kiezen, en dit door de huidige crisis en stijgende prijzen. Verder blijkt dat de meeste Belgen hun vakantie goed op voorhand plannen en zij zich vooral laten inspireren door aanbevelingen van hun familieleden. De prijs, het weer en de natuur zijn voor de Belg de belangrijkste aandachtspunten bij het kiezen van zijn vakantie.
Ondanks de crisis blijft de Belg reizen
De crisis eist hier en daar zijn tol. Maar volgens de resultaten is de helft van de Belgen (48%) toch van plan om in 2023 te reizen met hetzelfde budget als voordien. Een kwart (25%) is van plan om te reizen, maar geeft aan dit minder vaak te gaan doen of met een kleiner budget. De resultaten tonen ook de verschillen tussen Nederlands- en Franstaligen. Laatstgenoemde zegt vaker dat hij/zij helemaal niet of met een kleiner budget zal reizen in 2023.
Het financiële plaatje is duidelijk stof tot nadenken. Maar liefst 72% van de ondervraagden is van plan meer prijzen te vergelijken vooraleer een reis te boeken. De voornaamste reden hiervoor zijn de gestegen prijzen. Toch bespaart de helft van de Belgen (46%) liever op andere zaken dan op reizen.
Het weer, de natuur en de prijs als drijfveren
Iedere reiziger heeft altijd een paar factoren waar hij/zij rekening houdt bij het boeken van een vakantie. Ook de enquête toont dit aan. De prijs (55%), het weer (43%) en de natuur (38%) zijn voor de ondervraagden de drie belangrijkste drijfveren bij het kiezen van hun vakantiebestemming. Een nieuwe bestemming ontdekken (29%) wordt ook vaak aangehaald. Een kwart van de respondenten vindt lokale voorzieningen belangrijk, terwijl een vijfde kiest voor gastronomie (22%) en culturele activiteiten (21%).
Het is opmerkelijk dat ondervraagden in de oudere leeftijdsgroep vaker voorzieningen, met andere woorden comfort, noemen als een belangrijke factor bij de keuze van hun vakantiebestemming. Jongeren hebben het daarentegen vaker over duurzaamheid. Voor de Belgische reizigers die door hun kinderen worden vergezeld, geven de prijs en het weer vaker de doorslag.
Het populaire Corsica
Het gastland tijdens deze editie is Corsica en dat is geen toeval. Het eiland is een populaire regio voor Belgen, in het bijzonder voor natuurliefhebbers, zeefanaten en wandelaars. Volgens de enquêteresultaten zijn de meeste Belgen er al op vakantie geweest of zouden ze dat ooit willen doen. Zo bezocht 13% van de Belgen het eiland al eens, heeft 9% concrete toekomstplannen en wil 59% er ooit eens heen.
Het Vakantiesalon als inspiratiebron
Het Vakantiesalon van Brussel, dat loopt tot en met zondag 5 februari, biedt de Belg de mogelijkheid om nieuwe bestemmingen, betaalbare reismogelijkheden en speciale aanbiedingen voor gezinnen, groepen of koppels te ontdekken. Bezoekers kunnen er ook vertegenwoordigers van verschillende reisorganisaties, reisagentschappen en toeristische diensten ontmoeten, en met hen de diverse reismogelijkheden bespreken. Bovendien zet het Vakantiesalon verschillende watersporten, wandel- en fietstochten in de verf. Wie op zoek is naar een actievere vakantie kan terecht in de kampeerzone.
Praktische info:
- Datum: donderdag 2 – zondag 5 februari 2023
- Openingstijden: 10u – 18u
- Locatie: Brussels Expo, Paleis 5 & 6
- Meer info: www.vakantiesalon.eu
Ontdek hier alle persberichten van de exposanten (dropbox wordt regelmatig bijgewerkt met nieuwe berichten).
Accreditatie: vraag een persaccreditatie aan voor een bezoek aan het Vakantiesalon door een mail te sturen naar [email protected]
1 Een online enquête uitgevoerd door het onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Fisa, de organisator van het Vakantiesalon van Brussel, tussen 6 en 14 december 2022 bij 1.000 Belgen, representatief op basis van geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutmarge op 1.000 Belgen is 3,02%.
Vakantiesalon - Salon des Vacances 2023.pdf
PDF - 13 Mb
Gabrielle Vermeulen
Press officer, Two cents