Bijna zoals een échte vakantie: bezoekers waanden zich op reis in Brussels Expo

Bijna zoals een échte vakantie: bezoekers waanden zich op reis in Brussels Expo

Het Vakantiesalon in Brussel heeft zopas zijn 61ste editie met succes afgesloten. Dit jaar gingen niet minder dan 100.117 bezoekers op ontdekkingsreis doorheen de gangen van Brussels Expo. Sinds afgelopen donderdag waren ze op zoek naar inspiratie voor hun toekomstige reizen.

Een weekend boordevol ervaringen

Gedurende het volledige salon konden de bezoekers, stuk voor stuk verzot op avontuur en nieuwe ervaringen, hun hart ophalen in de Paleizen van Brussels Expo. Doorheen de verschillende bestemmingen, die werden gepresenteerd door meer dan 350 standhouders, waren de 4 natuurelementen, met name de zee, zon, lucht en natuur, sterk vertegenwoordigd. Elk van de bezoekers kon de ervaring ontdekken die het best bij hem past, ongeacht hij de voorkeur geeft aan fietstochten, wandelingen in de bergen of zeiltochten.

Enkele bezoekers konden zelfs hun reiservaring testen op het Vakantiesalon, zoals op de stand van Italië, gastland voor deze 61ste editie van de beurs. Bezoekers waanden zich in Italië en konden een virtuele Vespatrip maken rond het Colosseum, ontspannen in Umbrië en genieten van enkele Italiaanse specialiteiten.

Ook op andere standen was er aan beleving geen gebrek: een duikinitiatie, een reis rond de wereld in virtual reality, een virtuele kajaktocht, een carnavalsoptocht of een proeverij van exotisch eten tijdens één van de vele cooking shows. Bezoekers konden dit weekend met volle teugen genieten op het Vakantiesalon. 

 

De sector ontwikkelt duurzame initiatieven

Op een moment dat alle blikken op het klimaat gericht zijn, onderneemt de sector stappen om een bijdrage te leveren. Hoewel de resultaten nog niet altijd voelbaar zijn, worden er toch volop initiatieven genomen.

“De toeristische sector is wereldwijd de grootste economische sector. Daarom is het belangrijk dat we het begrip “duurzame aanpak” in de breedste zin van het woord gebruiken. Duurzaam reizen gaat natuurlijk hand in hand met het verminderen van de CO2-uistoot en onze ecologische voetafdruk, maar we mogen ons niet hiertoe beperken. Ook de cultuur, natuur, ontmoetingen en het respect voor de plaatselijke bevolking zijn belangrijke aspecten om te reizen op een meer duurzame manier. De toeristische sector levert trouwens al lange tijd inspanningen omtrent dit onderwerp.” verklaart Koen van den Bosch, CEO Vereniging Vlaamse Reisbureaus vzw.

De luchtvaartmaatschappijen ontwikkelden bijvoorbeeld compensaties voor de CO2, waarmee reizigers hun ecologische voetafdruk kunnen verminderen wanneer ze reizen met het vliegtuig.

Binnen de sector werden ook een aantal labels ontwikkeld die het aanbod aan duurzame reizen beter zichtbaar maakt voor de reizigers. Denk hierbij in het bijzonder aan De Groene Sleutel of Travel life.

De initiatieven binnen de toeristische sector en het aanbod duurzame reizen evolueren dus verder, maar de vraag blijft in welke mate de consument bereid is om zijn manier van reizen aan te passen voor een duurzamere toekomst. 

Afspraak volgend jaar

De afspraak voor volgend jaar ligt al vast. Het Vakantiesalon 2020 vindt plaats te Brussels Expo van 06 tot 09/02/2020.

Over Vakantiesalon

Praktische informatie

Van donderdag 6 tot en met zondag 9 februari 2020 zwaaien de paleispoorten van Brussels Expo opnieuw open voor de 62ste editie van het Vakantiesalon.

Er zijn 3 mogelijke ingangen:

  • Paleis 3 & 4 (kant Atomium en metro)
  • Astridhal via de loopbrug van parking C

Openingsuren en dagen:

Van donderdag 6 tot en met zondag 9 februari van 10u00 tot 18u00

Over FISA

Fisa maakt deel uit van de DEFICOM-group, die actief is in de communicatie-, media en ontspanningssector. De groep FISA is gespecialiseerd in het organiseren van grote nationale beurzen en evenementen. Het is de missie van FISA om haar bezoekers beleving te brengen voor de vijf zintuigen. FISA is in 2003 gestart met de aankoop van de bekende bouwbeurs BATIBOUW en heeft daarna geleidelijk haar aanbod uitgebreid met de beurzen Cocoon, het Voedingssalon, het Vakantiesalon en het networkingevenement Topontmoetingen. Jaarlijks trekken de FISA-beurzen in totaal zo’n 2.700 exposanten en 700.000 bezoekers naar Brussels Expo.